В основі вертикальної опалубки завжди лежить
щит — металева рама, до якої прикріплена фанера. Саме вона безпосередньо контактує з бетоном і формує його поверхню. Від того, наскільки ця фанера рівна й міцна, залежить, яким вийде бетон після розпалублення: гладким і чистим або зі слідами стиків і хвилями.
Фанера в опалубці працює під високим тиском свіжого бетону, тому до неї висувають серйозні вимоги. Наприклад, якщо ребра розташовані з кроком 300 мм, прогин не має перевищувати 6 мм. Але в реальних проєктах, зазвичай, намагаються дотримуватись ще жорсткіших норм, особливо коли замовник висуває підвищені вимоги до якості бетонної поверхні.
Каркас щита може бути сталевим або алюмінієвим. Щити зі сталі — міцні, жорсткі, надійні, але дуже важкі. Вони можуть важити сотні кілограмів, тому на об’єкті без підйомного механізму з ними не впоратись. Таку опалубку ще називають важкою, адже для її монтажу необхідна важка техніка. Алюмінієвий каркас — легший, із ним можна працювати вручну, але він відповідно має нижчі характеристики щодо міцності й застосовується далеко не на всіх об'єктах.
Щити з’єднуються між собою за допомогою
замків: у кожному профілі щита є спеціальні канавки, куди вставляється замок. Він не лише притягує один щит до іншого, а й вирівнює їх у площині. Наприклад, у системі PERI TRIO є можливість вставляти між щитами металеві або дерев'яні вставки до 10 см, щоб компенсувати нестачу довжини при комплектації.
Аби стримати тиск бетону, через отвори в щитах проходять
стяжки — різьбові сталеві стержні, які з двох боків фіксуються спеціальними гайками. Стандартна система — W15. Якісні європейські стяжки розраховані на навантаження до 9 тонн. Проблема в тому, що на ринку є багато дешевших аналогів (турецьких, індійських, китайських), які можуть не витримувати й половини цього навантаження, а візуально виглядають майже так само. Якщо така стяжка трісне — постраждає не тільки бетон, а й сам щит. Тому важливо обирати тільки якісні матеріали та комплектуючі.
Після монтажу система має бути виставлена вертикально. Для цього використовують
підкоси. Їхнє завдання — не тримати бетон, а зафіксувати положення щитів до моменту, допоки бетон не застигне. На відкритих ділянках вони захищають конструкцію від вітрового навантаження, особливо на висоті.
У випадках, коли щити підіймаються краном на всю висоту (наприклад, 5,4 м), важливо не забути про
шини. Саме шина зменшує навантаження на замки та не дає конструкції щита викривлюватись під час транспортування.
Ще один важливий елемент —
кронштейни. Вони потрібні для монтажу настилів, аби працівники могли безпечно переміщуватися вздовж стіни під час бетонування. Клієнт самостійно облаштовує настил із дощок, а кронштейни — забезпечують його стабільність.